HC zápas Kometa Brno 12.2.

Do provozu vyráží první nová tramvaj, dalších osm dorazí

Do provozu vyráží první nová tramvaj, dalších osm dorazí

foto: DPMO

05. 02. 2025 - 10:48

Do Olomouce se před Vánocemi dostala první nová tramvaj z celkem devíti vozů s evidenčním číslem 125. Tento týden se vydá poprvé do ostrého provozu. Do konce roku ji pak doplní dalších osm vozů. Většinu nákladů pokryje příspěvek z fondů EU.

Kupní smlouvu na devět plně nízkopodlažních tramvají s oboustranným odbavováním cestujících podepsalo vedení DPMO v prosinci 2023. „Tyto vozy primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tramvaje s oboustranným odbavováním cestujících jsou ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky nim bylo možné například zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě,“ informoval Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO, a.s.

„Vozy jsou vybaveny klimatizací a USB zásuvkami, nově také automatickým systémem sčítání cestujících nebo vyhřívanými sedačkami, které jsme zatím měli jen v některých vozech Vario a cestující si je chválí,“ doplnil místopředseda představenstva DPMO Pavel Zatloukal.

Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně. Kapacita je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vozy jsou plně nízkopodlažní, interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu. Klimatizační a ventilační soustava je vybavena revitalizačním systémem, který efektivně ničí škodlivé mikroorganismy.

Novinkou je moderní antikolizní systém. „Antikolizní systém jsme vyvinuli s jasným cílem: minimalizovat náklady na opravy vozidel po nehodách. Tématem je ale i snižování počtů a dopadů kolizí s chodci, které mívají fatální následky. Velkou výhodou systému je jeho univerzálnost – lze jej instalovat na nové i starší tramvaje, bez ohledu na jejich výrobce, což potvrzuje i jeho úspěšné nasazení v Olomouci,“ popisuje Jan Hušák, technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group.

Tento typ vozu už cestující v Olomouci znají, jedná se o stejné tramvaje, které nyní jezdí s evidenčními čísly 121, 122, 123 a 124. Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 miliónů korun a náklady na servis po dobu čtyř let budou 14,7 miliónů korun. 81 procent uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).

Další články