
Ulici v centru Olomouce opět ozdobily barevné větrníky
Olomouc - Centrum Olomouce opět oživila zajímavá instalace. Ve čtvrtek 29. a v pátek 30. května…
foto: DPMO
05. 02. 2025 - 10:48
Do Olomouce se před Vánocemi dostala první nová tramvaj z celkem devíti vozů s evidenčním číslem 125. Tento týden se vydá poprvé do ostrého provozu. Do konce roku ji pak doplní dalších osm vozů. Většinu nákladů pokryje příspěvek z fondů EU.
Kupní smlouvu na devět plně nízkopodlažních tramvají s oboustranným odbavováním cestujících podepsalo vedení DPMO v prosinci 2023. „Tyto vozy primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tramvaje s oboustranným odbavováním cestujících jsou ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky nim bylo možné například zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě,“ informoval Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO, a.s.
„Vozy jsou vybaveny klimatizací a USB zásuvkami, nově také automatickým systémem sčítání cestujících nebo vyhřívanými sedačkami, které jsme zatím měli jen v některých vozech Vario a cestující si je chválí,“ doplnil místopředseda představenstva DPMO Pavel Zatloukal.
Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně. Kapacita je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vozy jsou plně nízkopodlažní, interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu. Klimatizační a ventilační soustava je vybavena revitalizačním systémem, který efektivně ničí škodlivé mikroorganismy.
Novinkou je moderní antikolizní systém. „Antikolizní systém jsme vyvinuli s jasným cílem: minimalizovat náklady na opravy vozidel po nehodách. Tématem je ale i snižování počtů a dopadů kolizí s chodci, které mívají fatální následky. Velkou výhodou systému je jeho univerzálnost – lze jej instalovat na nové i starší tramvaje, bez ohledu na jejich výrobce, což potvrzuje i jeho úspěšné nasazení v Olomouci,“ popisuje Jan Hušák, technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group.
Tento typ vozu už cestující v Olomouci znají, jedná se o stejné tramvaje, které nyní jezdí s evidenčními čísly 121, 122, 123 a 124. Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 miliónů korun a náklady na servis po dobu čtyř let budou 14,7 miliónů korun. 81 procent uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).
Olomouc - Centrum Olomouce opět oživila zajímavá instalace. Ve čtvrtek 29. a v pátek 30. května…
Stovky masožravých rostlin, největší kolekce úchvatných rosnatek ze celou historii výstavy,…
Přerov – Přerovský magistrát rozhodl o tom, že společnost Olma nesmí blokovat výstavbu východního…
Očekávání odborníků byla opatrná, přesto jsou výsledky parádní. Spolek Naše historie spolu s Muzeem…
Cestující v olomoucké městské hromadné dopravě se mohou těšit na další způsob placení jízdného. Od…
Olomouc – Velmi neopatrně si v úterý počínal starší muž z Mrskles na Olomoucku, který chtěl po zimě…