MORA Fest

Vysokorychlostní tratě Další krok k rychlé železnici: Olomouc se připojí k páteřní síti

Další krok k rychlé železnici: Olomouc se připojí k páteřní síti

foto: Lukáš Hanzalík

21. 07. 2025 - 20:19

Olomouc/Praha - Česko se o další krok přiblížilo k zásadní přeměně železnice. Projekt první vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Přerovem a Ostravou získal klíčová povolení a má za sebou i zásadní organizační milník – výběr všech odborných poradců pro přípravu veřejně-soukromého partnerství (PPP). Zároveň ministerstvo životního prostředí vydalo historicky první kladné stanovisko v procesu EIA pro vysokorychlostní železnici, což umožní zahájit výkupy pozemků a pokročit k samotné stavbě.

Celkem 63 kilometrů dlouhý úsek mezi Prosenicemi a Ostravou (nazvaný Moravská brána) bude součástí budoucího spojení Prahy s Brnem, Olomoucí a Ostravou. Počítá se také s napojením na Polsko, konkrétně směrem na Katovice a dále k Varšavě. VRT má do budoucna zásadně proměnit českou železnici – zvýšit její kapacitu, zrychlit spojení mezi klíčovými městy a nabídnout ekologičtější alternativu k automobilové dopravě.

Díky plánované odbočce směrem na Olomouc se k páteřní síti vysokorychlostních tratí připojí i hanácká metropole. Odtud se cestující dostanou do Prahy pod půldruhé hodiny a do Ostravy zhruba za půl.

Projekt je výjimečný tím, že má být vůbec prvním v železniční dopravě, který v Česku vznikne formou PPP – tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Ministerstvo dopravy a Správa železnic si od tohoto modelu slibují rychlejší a efektivnější výstavbu i provoz. „Nechceme jen najít dodavatele, ale získat partnera, který dokáže trať nejen postavit, ale i kvalitně provozovat,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Do příprav zadávací dokumentace se zapojily špičkové firmy z Česka i zahraničí, včetně expertů na techniku, finance, právo i ekologii. Hodnocení vlivů na životní prostředí prokázalo, že provoz vysokorychlostní tratě nebude překračovat hlukové ani emisní limity. Výjimku tvoří dopad na území Natura 2000, který bude řešen samostatně.

A co přinesou vysokorychlostní tratě běžnému cestujícímu? Především úsporu času. Předpokládané doby přepravy mezi městy v systému VRT:

Praha – Ostrava – cca 1,5 hodiny

Praha – Brno – 1 hodina

Praha – Olomouc – pod 1,5 hodiny

Hranice – Olomouc – 18 minut

Hranice – Ostrava – 18 minut

Z rychlého spojení nebudou těžit jen cestující – projekt má přinést také odlehčení přetíženým konvenčním tratím, nižší emise a impulz pro ekonomiku regionů. Výstavba prvních úseků by měla začít v druhé polovině této dekády.

Další články