Zde může být vaše reklama.

Tramvají až na Schweitzerovu? Už příští rok na podzim!

Tramvají až na Schweitzerovu? Už příští rok na podzim!

foto: DPMO

13. 01. 2021 - 06:00

Stavba tramvajové trati na Schweitzerovu ulici by měla začít ještě letos v březnu. Rada města Olomouce se loni na podzim rozhodlo pro nové výběrové řízení na zhotovitele tramvajové trati na Nových Sadecgh, na jednání z 11. ledna 2021 došlo ke schválení vybraného zhotovitele. Stavba by měla být hotová za dvacet měsíců, první cestující se tak novým úsekem tramvaje projedou už na podzim 2022.

O možnost realizace projektu pod názvem Tramvajová trať II. etapa – Nové sady – Povel II mělo zájem celkem šest subjektů. Požadovaná kritéria splnily všechny firmy, komise, která o přidělení zakázky rozhodovala, tak přihlédla k ekonomické výhodnosti jednotlivých nabídek. 

„Komise proto doporučila radě města uzavřít smlouvu se společností TT Nové Sady – Povel II, kterou tvoří společnosti OHL ŽS Brno a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Rada tento krok schválila,“ uvedl předkladatel návrhu, investiční náměstek Martin Major.

Co všechno je předmětem zakázky na nový úsek tramvajové trati?

Zakázka, kterou vypsalo město Olomouc, se netýká pouze výstavby další části tramvajové trati, díky které se pohodlně a bez přestupů dostanou cestující tramvají z Žižkova náměstí až na Schweitzerovu ulici, týká se také okolních cest, chodníků, cyklostezek, parkovacích stání, zastávek městské hromadné dopravy, semaforů, pokládek inženýrských sítí, rozvodů veřejného osvětlení a přeložek stávajících sítí v místech, kde to bude potřeba. Zároveň se musí dovybavit také stávající trakční měnírna.

„Po zhotoviteli požadujeme, aby stavbu zvládnul za dvacet měsíců v termínu březen 2021 až říjen 2022,“ dodal Martin Major.

Stavba tramvajové trati navazuje na první etapu, kdy vzniklo spojení tržnice a ulice Trnkova, kdy vede tramvaj kolem nákupní Galerie Šantovka.

Nový úsek tratě dlouhou dobu zdržoval nedostatek financí i majetkové záležitosti

Hotová už je v případě nového projektu jak dokumentace, tak jsou vypořádané všechny majetkoprávní vztahy, město už má vec svém vlastnictví i potřebné pozemky a nemovitosti, na kterých bude nová tramvajová trať stát. Na první etapu se navazuje po osmi letech, tehdy došlo ke spojení centra města z třídy Svobody a ulice 17. listopadu s Novými Sady, dočasná konečná zastávka je od té doby v ulici Trnkova. K dokončení došlo na konci roku, první cestující se zde projeli v prosinci. Už v říjnu příštího roku by mohli jezdit o další tři zastávky dále.

Kromě majetkoprávních problémů zdržovaly stavbu také finance. Náklady na stavbu se vyšplhají na necelou půl miliardu korun, konkrétně by mělo jít o 469 milionů korun. A to včetně DPH. Investici dělí město v rozpočtu do dvou let, část pokryje dotace. 

Budování další části tramvajové trati nebude jedinou investicí do této kolejové dopravy v příštích měsících. Spolu s toutou investicí totiž bude Dopravní podnik města Olomouce budovat nové "parkoviště" a servisní středisko pro své tramvajové vozy u hlavního vlakového nádraží. A to jen kousek za současnou točnou na Fibichově.

„Bez toho by nám prakticky zkolabovala péče o vozový park dopravního podniku,“ uvedl primátor města Olomouce Miroslav Žbánek. Projekt už má vypracovanou studii a stavební povolení. Dopravní podnik v současné době přiravuje veřejnou zakázku. Stavba by mohla začít v létě letošního roku, hotovo bude do dvou let.

Náklady na odstav by měly být asi 280 milionů korun, také dopravní podnik bude čerpat dotaci, která pokryje 85 procent uznatelných nákladů.

Celková schválená výše dotace na obě akce je 644 milionů korun, z čehož je 346,6 milionů určeno na vybudování tramvajové trati a 297,4 milionů na výstavbu areálu pro odstavy tramvají.

 

Další články