Zde může být vaše reklama.

Slavnostní podpis Město a HC Olomouc mají novou dohodu, přijala ji i opozice

Město a HC Olomouc mají novou dohodu, přijala ji i opozice

foto: Facebook města Olomouce

18. 12. 2019 - 15:00

Nově by měla Olomouc hokejový klub HC Olomouc podporovat transparentně a férově. Alespoň to vyplývá ze smlouvy, kterou zástupci obou stran podepsali dnes na olomoucké radnici. Stalo se tak poté, co se smluvními podmínkami v minulém týdnu souhlasili zastupitelé. Pokud se nezdrželi hlasování, či nebyli přítomní, hlasovali pro dohodu také opoziční politici. Jedinou, která byla proti přijetí, byla Andrea Hanáčková z koalice Pirátů a Starostů.

Podpora hokeje v Olomouci je v celém herním spektru, od extraligy po mládež.

„Déle než rok vyjednávalo vedení města prostřednictvím pracovních skupin, ve kterých byla zastoupena i opozice, o podpoře hokeje v Olomouci, ale i o provozu zimního stadionu. Z dohody mám upřímnou radost,“ reagoval primátor Miroslav Žbánek. Podle něj je důležité, že existuje hokejový klub, který má přídomek Olomouc a ví o něm lidé po celé republice.

Smlouvy do Zastupitelstva města Olomouce předkládala náměstkyně primátora Markéta Záleská. Zastupitelé dostali pro informaci k dispozici i smlouvy, které jsou v kompetenci městské rady.

„Je to proto, že jde o provázaný balík a vše v něm spolu souvisí. Navíc připojujeme i vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který tento postup prověřil,“ podotkla náměstkyně Záleská. Smlouvy jsou čtyři. Nájemní o provozu zimního stadionu, dotační, smlouva o narovnání a smlouva o reklamě. Při jejich podpisu vyzdvihla náměstkyně partnerství mezi hokejovým klubem a městem.

„Základ pro možnost takového postupu byl položen již v minulosti, kdy zastupitelé odsouhlasili nákup souboru majetku od soukromého vlastníka. Tento majetek tvoří technologické srdce zimního stadionu a bez něj by jeho provoz vůbec nebyl dnes možný,“ připomněl náměstek primátora Martin Major.

Spolumajitel HC Olomouc a trenér A mužstva Jan Tomajko zdůraznil, že pro klub je podpora města zásadní.

„Jsme rádi, že byla vůle řešit situaci souborem smluv. Vím, že obě strany udělaly maximum. Vrcholový sport bez podpory města nemůže existovat. Věřím, že to budeme Olomouci vracet a dělat jí dobrou reklamu,“ uvedl Tomajko.

Ke smlouvě mezi městem a olomouckým hokejovým klubem se vyjádřil i opoziční zastupitel za Piráty Hynek Melichar, který se hlasování zdržel a z jehož klubu byl také jediný negativní hlas.

„Hlavním problémem je, že zadlužené město bude nadále dotovat soukromý hokejový klub, a to kromě dotace 15 milionů na provoz stadionu také formou placené reklamy města na stadionu a dresech hokejistů za 9 milionů korun,“ poznamenal ke smlouvě Melichar.

„To má v situaci, kdy město vymýšlí nejrůznější způsoby, jak zalátat rozpočet dnes už pravděpodobně nejzadluženějšího krajského města a bere si nové úvěry, k praxi dobrého hospodaření velmi daleko. Na jednu stranu se chce město zbavovat nemovitostí, aby vůbec udrželo rozpočet, na druhou stranu nehospodárně plýtvá penězi,“ doplnil.

Smlouvy

HC Olomouc má z dřívější doby vůči městu závazky, které vznikly v minulých letech. Jednalo se o nájem haly, stojů, pozemků i zařízení. HCO ale například ledovou plochu využíval pro A tým jen z necelých sedmi procent, jinak ji využívaly jiné nebo nekomerční subjekty. Nicméně se klub ve smlouvě o narovnání zavázal uhradit městu dlužných 3,9 milionu korun v postupných splátkách.

Nově bude hokejový klub platit každoročně také jeden milion korun jako nájemné za zimní stadion – velkou halu s příslušenstvím. Malá hala je z této smlouvy vyňata a povinností je i pětinová multifunkčnost pro jiné typy sportovních aktivit.

Město, které je vlastníkem stadionu, bude hradit nutné náklady spojené s provozem tohoto zařízení a současně stanovilo horní míru těchto nákladů ve výši 15 milionů ročně.

„Účelem je zajištění řádné správy, provozu, údržby a oprav zimního stadionu, a to za účelem provozování profesionálního klubu ledního hokeje v Olomouci, zajištění všech činností nezbytných pro rozvoj ledního hokeje ve všech mládežnických kategoriích v Olomouci, dále zajištění podmínek potřebných pro realizaci bruslení veřejnosti v prostorách zimního stadionu, rozvoje dalších sportů a sportovních oddílů, zejména oddílu krasobruslení, oddílu parahokeje a in-line hokeje. Cílem je rovněž vytvoření podmínek pro pořádání kulturních a společenských akcí a uměleckých vystoupení,“ píše se ve smlouvě.

Dále města uzavřelo smlouvu o marketingové spolupráci s hokejovým klubem v hodnotě devíti milionů korun ročně.  Reklamní plnění poskytnuté hokejisty má přitom větší hodnotu. Peníze nejsou jen za loga na dresech a mantinelech, ale i za vysílání reklamních spotů v případě televizních přenosů a dalším mediálním plnění.

Do roku 2025

Na smlouvách a narovnání vztahů mezi městem a HC Olomouc pracovala celá řada externích odborníků a právníků. Vztahy jsou nyní zasmluvněny do konce hokejové sezony 2024/25.

„Hokej se v Olomouci řeší deset let a byl jako horký brambor. Snažili jsme se řešit všechny problémy komplexně a nastavit fungování celého systému,“ komentovala situaci náměstkyně Záleská.

Na extraligová utkání „Mory“ či „Morávky“, jak fanoušci přezdívají olomouckému klubu, chodí v průměru pět tisíc lidí. Mládežnický hokej zase láká kolem tří stovek jinochů.

Další články