Lanýžové degustační menu

Kanál Dunaj Odra Labe: Podle plánů rozdělí Olomouc a Svatý Kopeček!

Kanál Dunaj Odra Labe: Podle plánů rozdělí Olomouc a Svatý Kopeček!

15. 01. 2018 - 00:00

Pozor, jedná se o článek staršího data a pod předchozím vydavatelem novin. Uvedené informace již nemusí být aktuální.

Debata mezi obyvateli Olomouce a okolí, která přesně před rokem začala řešit případné zaslepení Chválkovické ulice kvůli stavbě tzv. východní tangenty, může být jen předehrou k mnohem závažnějšímu problému. Pokud skutečně dojde ke stavbě kanálu Dunaj - Odra - Labe, nezměnitelné plány napevno počítají s průplavem právě mezi Olomoucí a Svatým Kopečkem.

79banner

Za chválkovickým fotbalovým hřištěm by tak vedl až sto metrů široký kanál, po kterém by se proháněly více než stometrové nákladní lodě. vybudování kanálu je přitom v plánu v rámci poslení, čtvrté etapy celého projektu.

kanál

Mapa projektu

Dokonalý paradoxem celé plánované stavby je skutečnost, že podle námi dotázaných státních orgánů spolu připravované projekty východní tangenty a průplavu nemluví a jeden ve svých plánech nepočítá s druhým.

Není to mrtvý projekt, jak si mnozí myslí. Intenzivně se na něm pracuje

Zastáncem kanálu je dlouhodobě prezident Miloš Zeman, není ale jediný. Vlády dotčených zemí na projektu intenzivně pracují. Poslední významný krok se stal v roce 2016. Tehdy ministři ČR, Polska a Slovenska podepsali ve Varšavě memorandum o přípravě vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe.  „Je dôležité, aby došlo k zhusteniu vodných spojení, aby vodná doprava postupne mohla konkurovať nákladnej doprave na našich cestách, zvlášť pri preprave tovarov na veľké vzdialenosti. Preto musíme spojiť sily v rámci V4, posilniť spoluprácu a pustiť sa do realizácie cezhraničných projektov,” uvedl tehdy například slovenský ministr dopravy Arpád Érsek.

Kritici stavby se mimo jiné soustředí právě na úsek Přerov - Pardubice, který je podle jejich slov mimořádně finančně náročné zbudovat. K realizaci je přitom naštěstí ještě velmi daleko - prosincové mezinárodní setkání pracovní skupiny pro tento koridor potvrdilo, že česká strana teprve tvoří studii proveditelnosti. Česká delegace na něm podala informaci o podepsání smlouvy na zpracování Studie proveditelnosti vodního koridoru DOL (dále jen „Studie DOL“), jejímž účelem je prověření dopravní, vodohospodářské, energetické a rekreační funkce. Studie proveditelnosti řeší jednotlivé technické, organizační a finanční aspekty ve variantách, přičemž tyto varianty budou, podle oficiální informace,  kvantitativně i kvalitativně porovnány. Byla ustanovena meziresortní pracovní skupina, která bude připomínkovat jednotlivé etapy Studie DOL. V současné době probíhá analyza technických řešení a variant trasy.

-vb-

Další články